Saksbehandling
Søknad om dispensasjon for bruksendring fra fritidsbolig til helårsbolig behandles som en vanlig dispensasjonssak. I tillegg må det søkes om bruksendring. Det faktureres saksbehandlingsgebyr for både dispensasjon og bruksendring.
Dispensasjonssaker skal normalt avgjøres innen 12 uker fra komplett søknad er mottatt. Dersom saken sendes på høring til regionale/statlige myndigheter forlenges fristen med 4 uker.
Søknad
Søknad må skrives som egen tekst. Kommunen har ikke egne blanketter/skjema for dispensasjonssøknader.
I dispensasjonssøknaden må det redegjøres for:
- Hvilken plan det søkes dispensasjon fra og hvilke bestemmelser/hvilket arealformål.
- Hvem søknaden gjelder for og hvilken eiendom.
- Om man søker om permanent eller midlertidig bruksendring.
- Begrunnelse.
- Redegjøre for om man oppfyller de krav som stilles til helårsbolig (byggteknisk forskrift, veg, strøm og vann/avløp).
- Fakturamottaker for saksbehandlingsgebyr.